Duurzaam digitaal ontwerpen

Hoe je als designer met kleine aanpassingen een grote impact kan hebben op het energieverbruik van digitale diensten.
Robert Roose
Door Robert Roose

Duurzaam digitaal ontwerpen

Je staat er eigenlijk niet bij stil, maar digitale diensten zijn niet zo duurzaam als we denken. Als het internet een land zou zijn, dan zou het volgens Nature op de zesde plek staan als meest grote vervuiler. Met de manier waarop wij onze digitale diensten ontwerpen kunnen we de impact op het klimaat verbeteren.

Het gaat allemaal om de kilobytes

Tom Greenwood geeft aan in zijn boek ‘Sustainable Web Design’ dat het aantal kilobytes (KB) dat we door de kabels jagen het meeste impact heeft op het klimaat. Hoe meer data we verbruiken hoe meer CO2 er de lucht in gaat. Daarom is het onze verantwoordelijkheid als designers om de websites, applicaties en mobiele apps die wij ontwerpen zo klein mogelijk te maken. Hier enkele tips om dat te bereiken:

  • Maak alleen gebruik van video als het echt niet anders kan. Het tonen van een video aan een klant kost veel Megabytes (MB). En in sommige gevallen is de inhoud van een video veel beter uit te leggen in een stukje tekst of een interactieve infographic opgebouwd uit Scalable Vector Graphics (SVG). Wees daarom als designer kritisch wanneer iemand voorstelt een video te plaatsen. Wat een geinig extraatje lijkt heeft enorme impact op het dataverbruik.
     
  • Beperk het gebruik van fotografie. Net zoals video’s zijn (grote) foto’s ook een paar 100 KB per stuk. Als designer kun je in sommige gevallen de keuze maken om een icoon in een kleurvlak te tonen. Voor het icoon kan een SVG bestand gebruikt worden die aanzienlijk kleiner zijn dan een PNG of JPEG bestand. Meestal zijn deze vectorbestanden slechts een paar KB. 
     
  • Zorg ervoor dat de klant zijn doel zo snel en makkelijk mogelijk bereikt. Als designer is dat natuurlijk altijd je insteek, maar het is de moeite waard dit nog eens te benadrukken. Elke extra pagina die een klant onnodig moet bezoeken omdat die hem/haar niet verder helpt weegt weer mij in de data die op en neer gestuurd wordt. 

Maar kunnen die paar MB's dan echt zo veel verschil maken?

Bij een project waar ik momenteel aan werk heeft de populairste pagina (afgezien van de homepage) 90.000 unieke bezoeken gehad. Dat wil zeggen dat de gehele pagina van 3 MB meer dan 90.000 keer gedownload is. 

Stel je voor dat we door een design keuze hier één MB van af kun schaven, door bijvoorbeeld iconen te tonen in plaats van foto’s. Dat zou een besparing opleveren van 90.000 MB per jaar. 

Volgens de website van Energuide staat 1 MB gelijk aan 20 gram CO2. 90.000 maal 20 is 1.800.000 gram CO2 die niet meer de lucht in gaat. 1,8 miljoen gram CO2 staat dan volgens de website van de United States Environmetal Protection Agency (EPA) weer gelijk aan het energieverbruik van 327 huishoudens voor een jaar. Of je kan er 128 miljoen smartphones mee opladen.  

Zo zie je dus dat kleine verschillen enorm kunnen optellen. Wees je daar bewust van de volgende keer als je een grote foto in je ontwerp sleept.

Wat je nog meer kan doen

De volgende aanbevelingen zijn niet specifiek gericht aan designers, maar als lid van een team zou je dit onder de aandacht kunnen brengen bij je collega’s:

  • Doe een grote content schoonmaak. Werp een kritische blik op alle pagina’s binnen een website of applicatie. Zijn er pagina’s die niet meer relevant zijn maar waar bezoekers nog steeds naartoe kunnen navigeren? Verwijder deze dan. Als ze niks toevoegen aan de klantreis werken ze alleen maar verwarrend en verspillen ze onnodige energie
     
  • Groene hosting. Waar wordt de website of applicatie gehost? Gebruikt dit datacenter groene stroom? Controleer dit en mocht dit niet het geval zijn kaart dit dan aan bij het management
     
  • Ga met de developers in gesprek over duurzaamheid. Wat doen ze al om de website of de applicatie zo klein mogelijk (laag aantal KB's) te maken? Zo kan er gecontroleerd worden of er gebruik gemaakt wordt van caching of dat er geen onnodige scripts gedraaid worden

Conclusie

Het voelt misschien niet zo, maar stiekem verbruiken we veel energie met elke website die we bezoeken of elke app die we openen. Door als designer slimme keuzes te maken kunnen we helpen de impact te verkleinen die onze digitale diensten hebben op het klimaat.

Heb je vragen over het bovenstaande of heb je zelf nog goede tips om duurzamer te ontwerpen? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten. 

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.