Boekrecensies

Hieronder plaats ik korte recensies van boeken die ik heb gelezen. Voor sommige boeken heb ik een samenvatting geschreven waarnaar gelinkt wordt vanuit de recensie.

Aandacht

Auteur: Gloria Mark
Waardering: 4 van de 5

Een uitgebreide uiteenzetting over wat aandacht is en hoe je hier zorgvuldig om moet gaan in het digitale tijdperk. Soms wijdt het boek wat lang uit over de onderzoeken die Mark heeft gedaan, maar ze illustreren allemaal een duidelijk punt: de manier waarop wij met onze aandacht omgaan moet anders. Stop bijvoorbeeld met multitasken maar ontneem jezelf geen rustmomenten. Deze zijn belangrijk om je voorraad aan aandacht aan te vullen. Tot een lijstje met praktische tips komt Mark niet. Deze moet je dus zelf distilleren. Ondanks dat is het een boek wat mij aan het denken heeft gezet en waardoor ik ook anders ben gaan werken waardoor ik meer synchroon ben met mijn aandachtsspanne.

Your Music and People

Auteur: Derek Sivers
Waardering: 5 van de 5

Sivers, zelf jarenlang actief in de muziekindustrie, geeft tips hoe je als muzikant kan doorbreken maar zijn adviezen zijn toepasbaar op iedereen die creatief bezig is en een groter publiek zoekt. Ondanks dat het een klein boekje is (nog geen 80 pagina's) heb ik het een paar keer weg moeten leggen. Niet omdat het slecht was maar omdat Sivers er niet omheen draait. Zijn adviezen zijn duidelijk, compact en gericht. Daarom had ik telkens even tijd nodig om het te verwerken en tot mij te nemen. Ik denk dat ik zo'n 30% van het gehele boek heb gemarkeerd dus dat geeft aan waarom het deze waardering verdient.

Pirates in the Navy

Auteur: Tendayi Viki
Waardering: 4 van de 5

Een kort boekje over hoe je innovatieve veranderingen teweeg kan brengen binnen grote en logge organisaties die veel bureaucratie kennen. Dit is voor mij momenteel relevant omdat ik werk binnen een overheidsorganisatie en ik probeer daar dingen te veranderen. Tendayi Viki geeft praktische tips hoe je dit teweeg kan brengen al blijft het geheel nogal hoog over. Toch heb ik in dit boek van zo'n 130 pagina's 55 passages gemarkeerd en 21 opmerkingen gemaakt van dingen die ik direct wil gaan toepassen. Een aanrader voor iedereen die wil innoveren in een groot bedrijf.