Wat moet er op een landingspagina staan?

Met deze tip hoef je niet langer na te denken over hoe je jouw landingspagina's in moet delen. In zeven stappen laat ik in detail zien wat er op elke landingspagina moet staan.
Robert Roose
Door Robert Roose

Wat moet er op een landingspagina staan?

Maar hoe ziet een verhaal er dan uit?

In zijn boek Brand Story geeft Donald Miller aan dat vrijwel elk verhaal uit zeven onderdelen bestaat, namelijk:

  1. Een held
  2. Heeft een probleem
  3. Ontmoet een gids
  4. Die de held helpt met een plan
  5. En de held aanzet tot het ondernemen van actie
  6. Waardoor de held falen voorkomt
  7. En het verhaal succesvol ten einde komt

Deze zeven onderdelen kun je gebruiken om jouw landingspagina’s in te delen.

1. De bezoeker van jouw landingspagina is de held van het verhaal

Niet jij of jouw bedrijf moet centraal staan, maar de bezoeker van jouw landingspagina. De content die op de landingspagina staat moet daarom vanuit het perspectief van de bezoeker geschreven worden. Kom dus niet aanzetten met ellenlange lijsten met features van je product of dienst, maar vertel hoe jouw product het probleem van de bezoeker kan oplossen.

2. De bezoeker heeft een probleem

Door op een probleem te googelen, meestal door een vraag in te voeren, is de bezoeker op jouw landingspagina terecht gekomen. In de eerste paragraaf op deze pagina moet daarom direct duidelijk worden dat jij een oplossing hebt voor zijn of haar probleem.

3. Jij zet jezelf neer als expert

In dit verhaal ben jij met jouw bedrijf de gids. Vertel waarom jij de meest geschikte persoon bent om de bezoeker verder te helpen. Plaats daarbij een foto van jezelf met je naam eronder. Hierdoor maak je het meteen persoonlijk. Het geeft de klant vertrouwen omdat ze weten wie er achter deze pagina, en de website zit.

In deze tekst kun je ook meteen aangeven dat je dit probleem al eerder opgelost hebt voor andere klanten. Ook dit geeft weer een extra stukje vertrouwen waarom jij de expert bent op dit gebied.

4. Jij helpt de bezoeker met een plan

In dit geval is jouw product of dienst het plan. Je laat zien hoe dit de oplossing is voor het probleem dat ze hebben. Dit kan bijvoorbeeld door een voorbeeld van jouw product of dienst in de praktijk te geven. Daaronder kun je dan een referentie plaatsen van een tevreden klant die aangeeft hoe jouw oplossing hen geholpen heeft.

5. Laat de bezoeker een actie ondernemen

Dit doe je door een zogenaamde ‘Call to action’ te plaatsen. Dit kan een van de volgende dingen zijn:

  • Het kopen van een product
  • Contact opnemen voor informatie over jouw diensten

Deze call to action is een knop die duidelijk opvalt. De knop heeft een afwijkende kleur en een activerende tekst.

6. Geef aan waarom jouw oplossing ervoor zorgt dat de bezoeker falen voorkomt

In elk verhaal moet er iets op het spel staan. De held moet iets te verliezen hebben, want als er niks op het spel staat is het verhaal niet boeiend.

De bezoeker moet dus weten wat er op het spel staat. Volgens het ‘fear appeal’ van Infance, Racker en Womack, zoals beschreven in hun boek Building Communication Theory, doe je dit als volgt:

  1. Laat weten dat ze kwetsbaar zijn voor een dreiging van buitenaf (‘Jouw website kan gehackt worden’)
  2. Omdat ze kwetsbaar zijn moet ze een actie ondernemen om dit te reduceren (‘Je moet je website up-to-date houden om niet gehackt te worden’)
  3. Laat weten wat er specifiek gedaan kan worden om het probleem op te lossen (‘Laat nu je website updaten’)
  4. Roep ze op om actie te ondernemen (‘Neem contact met ons op zodat wij jouw website kunnen updaten’)

7. Toon een wereld waarin de bezoeker jouw oplossing heeft doorgevoerd

De bezoeker moet zich een voorstelling kunnen maken van een situatie waar jouw product of dienst het probleem heeft opgelost.

Ook hier kun je weer een referentie van een tevreden klant laten zien.

Extra tips om jouw landingspagina te optimaliseren

Het is belangrijk dat de bezoeker een actie onderneemt. Daarom moet de belangrijkste actie ook meerdere keren op de pagina terugkomen. Dit zal in de meeste gevallen een van de volgende acties zijn:

  • Het kopen van een product
  • Contact opnemen over een dienst

Deze knop moet opvallend zijn en er over de gehele pagina hetzelfde uitzien.

Naast de primaire actie is het ook verstandig om de bezoeker een mogelijkheid te geven een laagdrempelige actie te laten ondernemen. Wellicht dat de bezoeker nog niet 100% overtuigd is van jouw product of dienst, of geen tijd heeft om het proces op dit moment af te maken. Naast de primaire call to action button kun je een minder opvallende knop plaatsen waarmee bezoekers een laagdrempelige actie kunnen ondernemen. Denk aan:

  • Het inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een chatgesprek starten
  • Een demo aanvragen van een product of dienst

Ook kun je een overzicht met veel gestelde vragen opnemen onderaan de pagina. Hiermee kun je de twijfels over jouw product of dienst direct wegnemen. Het is verstandig om daarbij een link te plaatsen, bijvoorbeeld naar de contactpagina, waarmee bezoekers een vraag kunnen stellen als deze nog niet in het overzicht terug te vinden is.

Niet alleen voor landingspagina's

De indeling die ik hierboven beschrijf is geschikt voor bijna alle pagina's in je website. Denk bijvoorbeeld aan de homepage:

  1. Laat zien wat het overkoepelende probleem is dat jouw product of dienst oplost
  2. Daaronder vertel je waarom jij (of iemand anders binnen je organisatie) de ideale persoon is om dit probleem op te lossen
  3. Dan geef je een overzicht van de belangrijkste diensten of producten
  4. Waarna je aangeeft wat er gebeurt als de bezoeker de producten of diensten niet afneemt
  5. En laat je zien hoe een wereld er met jouw product of dienst uit kan zien

Maar ook de volgende pagina's binnen jouw website zijn uitgelezen kansen om op deze manier in te delen:

  • Contact pagina
  • Dienst pagina
  • Product pagina
  • Over ons/Over mij pagina

Conclusie

Op jouw landingspagina's moet je een verhaal vertellen waar een held met een probleem, dat jij als expert kan oplossen, waardoor de held zijn of haar angsten overkomt, en zijn of haar leven verbetert. Daarnaast moet je de belangrijkste call to action duidelijk laten opvallen en meerdere keren herhalen op de landingspagina. Onderaan de pagina kun je veel gestelde vragen opnemen.

Heb je vragen over de indeling van jouw landingspagina? Laat hieronder dan een reactie achter.

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.